Klagers willen gehoord worden; GAD steekt hand in eigen boezem

13 mei.-Vooral ouderen en inwoners met baby’s of gehandicapte kinderen zijn bang dat hun afvalzakken door de nieuwe regeling van de GAD te zwaar worden, flink gaan stinken en ontbinden in het warme weer.

Dat komt door de nieuwe ophaalfrequentie in 2019: de grijze bak wordt dan nog maar eens per drie weken geleegd. „Luiers nemen veel ruimte in beslag en gaan na verloop van tijd ontzettend stinken. Dat wordt straks alleen maar erger”, zegt mevrouw Jongmans wier dochter gehandicapt is. Ouderen in Kortenhoef delen die angst. Een bewoonster breekt een lans namens haar buurtgenoten en voorziet een groot probleem. „Niemand wil er graag over praten, maar we moeten echt door de GAD gehoord worden.”

Beiden namen contact op met de organisatie, maar werden niet geholpen. „Daar gaan we niet over”, luidde het antwoord van de klantenservice. Mevrouw Jongmans zegt al jaren op deze manier van het kastje naar de muur gestuurd te worden.

Uit een gesprek tussen deze krant en beleidsadviseur Inger van Gelderen kwam naar voren dat de organisatie wel degelijk bezig is om dit probleem op te lossen. Daarvoor zijn zij in gesprek met meerdere gemeenten en werkgroepen. In de tussentijd is de GAD volgens Van Gelderen bereid om voor maatwerk te zorgen waar nodig. Deze informatie komt desondanks niet bij de bewuste inwoners terecht.

Toch kwamen er ook meldingen binnen waaruit bleek dat de GAD wel voor maatwerk zorgt in uiteenlopende gevallen. Deze mensen lijken toevallig met de juiste medewerkers in contact te zijn gekomen. Zo scheidde meneer Seijlhouwer uit Laren jarenlang zijn afval, maar niet altijd in de daarvoor bestemde containers. Hij communiceerde dit duidelijk met de vuilnismannen en bakken werden op de juiste manier geleegd. Dat gebeurde plots niet meer. Seijlhouwer klaagde bij de klantenservice en de afvalcoach, maar kreeg geen gehoor. Net voordat hij een advocaat wilde inschakelen, kwam hij in contact met een beleidsmedewerker van de GAD. Die zorgde er ’even’ eigenhandig voor dat Seijlhouwer op zijn eigen oude manier het afval kon scheiden en aanbieden aan de GAD.

Ook in Huizen zorgt de GAD momenteel maatwerk voor een inwoner die slecht ter been is. Deze vrouw woont in een bovenwoning en moet gebruikmaken van een gezamenlijke container ver weg van haar huis. De GAD staat toe dat zij haar volle vuilniszakken aan de straat zet, zodat die worden opgehaald door de vuilniswagen.

Deze krant kreeg ook veel klachten omtrent overvolle containers, slingerend afval en het gebruik van andermans containers. Een Hilversumse bewoner gaf zelfs aan dat er een burenruzie ontstond nadat bewoners afval in elkaars containers stopten. Ook deze bewoonster zegt niet gehoord te worden door de klantenservice. Een kritische lezer liet echter ook weten dat veel mensen vaak ’te lui’ zijn om hun buitenproportionele afval zelf weg te brengen, en gaf aan dat veel mensen ’hun zooi zomaar naast containers smijten’. Hij roept in dit geval op voor meer begrip voor de situatie, die voor iedereen lastig is.

In alle gevallen is de communicatie vanuit de GAD niet succesvol. Op beleidsniveau worden bovenstaande problemen wel degelijk erkend en besproken, maar bij andere medewerkers is dit vaak niet bekend.

Daniël Walkot, manager van GAD, betreurt het dat inwoners zich niet gehoord voelen. ,,Iedere melding is niet alleen feedback, maar verdient ook een eerlijk en goed antwoord vanuit onze kant’’, zegt hij. ,,Maar waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Kennelijk lukt het niet om in alle gevallen een gewenste oplossing te geven. Dit is met name vervelend voor mensen met medische problemen.’’

Walkot geeft aan dat er op korte termijn voor deze mensen speciale bijeenkomsten worden georganiseerd om ze te informeren over welke mogelijkheden er voor hen zijn. Bovendien drukt hij de inwoners van het Gooi op het hart dat mensen met fysieke problemen vanzelfsprekend in aanmerking komen voor maatwerk.

Daarnaast beaamt de manager dat het oplossen van problemen niet moet afhangen van welke medewerkers de inwoners van het Gooi te spreken krijgen.

Walkot roept iedereen die problemen ondervindt op om contact op te nemen via 035-6991888 of afvalcoach@gad.nl. Bron: Gooi en Eemlander  Tekening: Frank Muntjewerf





Ga terug

Publicatie datum: 13-5-2018

[Laren in beeld]

[Column]

Vechten voor zelfstandigheid. Juist nu !!

12 juli.- Het wordt er allemaal niet duidelijker op. De minister vertraagt de besluitvorming over fusie. De een legt het uit dat dit vooral betekent dat de koers wordt verlegd naar het faciliteren van&  Lees verder

[Activiteiten agenda Laren]

[Kijk op Laren]

Een mooie start

8 juli.- Dit is niet mijn eerste column in het Larens Journaal, maar wel als nieuwbakken wethouder. “Ik ben blij, trots en nederig”, zei Femke Halsema, de nieuwe burgemeester van Amster  Lees verder

[Het weer in Laren]

26,5°Cdi
25,5°Cwo
22,5°Cdo
17°Cvr

[Opinie]

Opinie Gooi en Eemlander: Provincie moet knip blijven trekken

12 juli.- Het besluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland om uit het Goois Natuurreservaat te stappen kwam, zo lijkt het, voor het Gooi als een donderslag bij heldere hemel. Dat is vreemd. Hebben rentmeester-directeur Karen Heerschop en voorzitter Kees-Jan Doske  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an (23)

12 juli.-  De langspeelplatencollectie van mijn vader bevatte naast conferences van Toon Hermans en diverse concerten van dekoninklijke zangvereniging ‘de Maastreechter Staar’ ook het singletje ‘Een pikketanussie gaat er altijd in’, een onvervalste meezinger van Johnny Jordaan.   Ik hou me bij één drankjeEen glaasje recht op en neerWant het liefste word  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]