100 ste Koffieconcert in Papageno Huis

19 nov.- Vandaag is alweer het 100ste koffieconcert in het Papageno Huis. Twee grote talenten treden om 11.30 uur in het zAaltje op: Maya Fridman, cello en  Helena Basilova piano.  De koffieconcerten komen tot stand dankzij de medewerking van het Conservatorium van Amsterdam. Iedereen is welkom en de kosten bedragen € 5,-- p.p. Vriendelijk verzoek van te voren te reserveren. Stuur een bericht naar tzAaltje@stichtingpapageno.nl  

De kaarten zijn vanaf 10.45 uur aan de zaal verkrijgbaar. In verband met de rust in huis, gelieve niet eerder te komen.In aansluiting op het koffieconcert is het mogelijk om een eenvoudige lunch te gebruiken. Huisgemaakte soep en sandwich ham of kaas ad € 5,--.   

 “ Helena Basilova  toonde affiniteit voor Sjostakovitsj en speelde gevoelig en met flair.. " New York Times

" Soms blaast ze een frisse bries door de noten maar vaker overheerst de melancholie die zo mooi bij de werken van Janácek past.." Volkskrant.

Helena Basilova werd geboren in Rusland als dochter van twee pianisten, maar groeide op in Nederland. Helena’s brede belangstelling voor muziek openbaart zich in haar zeer gevarieerde repertoire. Toch voelt ze nog altijd een sterke band met Russische muziek, zodat componisten als Prokofiev, Rachmaninov, Gubaidulina en Scriabin    met regelmaat op haar programma’s terugkeren.Haar piano-carrière nam een vlucht na de toekenning van de Debuut Serie Concert Tour in 2008. Helena speelde sindsdien in de belangrijkste concertzalen van Nederland, waaronder Het Concertgebouw, Vredenburg en de Oosterpoort. Vervolgens leidde deze tour tot optredens in heel Europa, Zuid-Amerika en de VS. Ze verhuisde naar New York om zich daar verder te ontwikkelen en te laten inspireren. Zij richtte zich hier zowel op haar solocarrière als op de kamermuziek. Zo voerde ze onder meer Scriabin’s 9e Sonate op in Carnegie Hall’s Weill Hall, speelde ze het Tweede Pianoconcert van Shostakovich in het befaamde Symphony Space NYC en maakte ze deel uit van het NYU Contemporary Music Ensemble. Haar interesse in hedendaags repertoire leidde tot een hechte samenwerking met componisten uit het West 4th New Music Collective. Helena Basilova vindt het belangrijk dat het bereik en de bandbreedte van de klassieke muziek worden vergroot. Ze trad op in projecten waarin haar pianospel werd gecombineerd met poëzie, beeldende kunst, jazz of dans en zal altijd op zoek blijven naar nieuwe manieren en locaties om haar muziek tot leven te brengen. In 2013 bracht de pianiste haar debuut cd uit met pianowerken van Leoš Janáček, onder het label Quintone Record, die lovend werd ontvangen door de Nederlandse pers en radio. Recentelijk verscheen haar tweede album Picturing Scriabin, opgenomen in het gerenommeerde Banff Centre Canada en opgedragen aan de Russische componist Alexander Scriabin die in April 2015 precies 100 jaar geleden is gestorven. Het afgelopen seizoen kwam de nieuwe CD ‘Rendez-vous Russe’ uit op MDG Records- een project van saxofoniste Eva van Grinsven - en werkte Helena samen met DEFRAME die live visuals ontwierpen bij de muziek van Alexander Scriabin. Voor 2017-2018 staat een belangrijk en persoonlijk project centraal: het uitgeven en openbaren van de composities van Alexander Basilov, Helena’s vader die pianist en componist was en in 2007 is overleden. Helena Basilova ontving scholarships van de NYU, Huygens Beurs, Prins Bernhard Cultuurfonds, het NFPK en heeft een Steinway-vleugel in bruikleen, uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.  Sinds 2016 is Helena hoofdvakdocent piano klassiek aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle.

www.helenabasilova.com

 

 



Maya Fridman, celliste, werd geboren in 1989 in Moskou, Rusland. Al op jonge leeftijd trad Maya op bij verschillende TV en radioprogramma’s, onder de hoede van de Foundation van Yuri Bashmet. Naast talloze andere prijzen, ontving ze tijdens haar studie aan het staatsconservatorium van Moskou, genoemd naar A.G. Schnittke, de prestigieuze Eerste Prijs op het International Festival of Slavic Music.  In 2010 werd Maya toegelaten aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze studeerde bij Dmitry Ferschtman. Op 10 juni 2016 behaalde ze haar masterdiploma met de hoogste onderscheiding.  In de afgelopen vijf jaar heeft Maya talloze keren opgetreden in Nederland, Duitsland en andere landen. Vanwege haar zeer brede muzikale interesse, heeft ze altijd een grote passie gehad voor improvisatie en diverse muziekstijlen. Al haar soloprogramma’s hebben een sterke emotionele impact op de luisteraar en bevatten werken van componisten van de afgelopen eeuw, maar ook compleet nieuwe werken van hedendaagse componisten. In 2013 ontving ze de prijs ‘Beste Muzikant’ op de Grote Prijs van Nederland.  Onder Maya’s projecten vallen succesvolle samenwerkingen met Jyoti Verhoeff, Aeon Trio (met Atsuko Kohashi en Frans van der Hoeven), Efrén López, Dinosaur Trio en vele anderen. Tijdens haar ‘65’ Jubileum Tour in 2015 en 2016, begeleidde ze gitaarvirtuoos Harry Sacksioni en trad op samen met grote acts als Faun en Cesair.  Tijdens de Cello Biënnale 2016 trad Maya op in de hoofdrol van het muziektheaterstuk ‘The Master & Margarita’ van Dagmar Slagmolen, in samenwerking met Kian Soltani.  In 2015 bracht Maya haar eerste album uit, The Invisible Link, met daarop werken van Schnittke, Vasks en Pärt, welke ze samen met pianist Daniël Kool opnam onder het label TRPTK.


 Maya trad op met het Asko|Schönberg ensemble, K[h]AOS, Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni in de productie Carroussel.


Haar laatste CD ‘Red Velvet’ bevat werken voor cello solo bij Louis Andriessen, Karen Tanaka, César Lüttger en Kaveh Vares.


Programma:


 


 


 Arvo Pärt                   ‘Fratres’  voor cello en piano


(1935 -          )


 


Alexander Basilov       ‘Kalubeljnaja’


(1946 – 2007)                    


 


Nikolai Medtner          ‘Sleepless’  arrangement voor cello en piano


(1880 – 1951)


 


Maurizio Bignone        ‘Luminous’  voor cello solo


 


Maxim Shalygin           “Dolcissima”


(1985 -          )


 


Nikolai Myaskovsky      Sonata voor cello en piano no. 2 in a, op. 81


(1881 – 1950)


 




 


 

Ga terug

Publicatie datum: 19-11-2017

[Laren in beeld]

[Column]

Doe wat uw buurman doet!

17 nov.- Nu de spaarrentes in Nederland blijven kelderen (tot nog maar 0,5%!) zoeken steeds meer mensen naar alternatieven voor hun spaargeld. Wist u dat het mogelijk is om maar liefst een rendement van 6% te halen wanneer u   Lees verder

[Kijk op Laren]

Larens Behoud doet beroep op wet openbaarheid bestuur (WOB)

8 nov. -   Geachte college van Gedeputeerde Staten,   In het kader van de besluitvorming in de ARHI-procedure van de regio Gooi- en Vechtstreek verzoek ik u mij de informatie/documenten te verstrekken die zijn ingebracht in de vergadering van Gedeputeerde Staten van 7 november 2017 ten behoeve van de behandeling van dit onderwerp. Wij doelen hier op de geagendeerde stukken en niet de geamendeerde stukken NA behandeling in de v  Lees verder

[Het weer in Laren]

11°Cwo
11,5°Cdo
11,5°Cvr
9,5°Cza

[Opinie]

Hoofdpijn of gezichtsverlies

20 nov.- De inwoners hebben er niets aan: het voortdurende gepraat over het opheffen van hun gemeente. Voorstanders vinden dat het nodig is omdat een grote gemeente betere prestaties levert. Op zichze  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Het was zo vertrouwd!

14 nov.- Waar eens bomen werden gezaagdWerd ook een nieuw plan gevraagdWat te doen met de vrijgekomen grond?Nieuwe sjieke huizen moeten er komenDaar staan straks mooie wijkenMaar voor alle Laarders of alleen voor de nieuwe rijkenDe hijsinstallatie mag blijvenAls een monument voor wat er eens wasOf wordt het alras verzaagd tot brandhout en asDe aanblik nu geeft je geen vreugdWat is er in het plan voor Larens jeugd ?De aankomende Sint heeft een beetje invoed op de tekst gehad.Tekening en tekst : Hans Houtkamphanshoutkamp@live.nl  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]