Binnenkijken bij Qbike in Laren

12 aug.- Edwin van den Brink is met zijn winkel Qbike in Laren (N-H) extreem servicegericht. Klanten worden bij binnenkomst onmiddellijk geholpen, kunnen 100% op gemaakte afspraken vertrouwen, krijgen een nieuwe fiets thuis als een cadeautje overhandigd en worden overstelpt met vriendelijkheid. “Servicegerichtheid zit in mijn genen. En daar pluk ik in een miljonairsdorp als Laren absoluut de vruchten van.”

 

De gemiddelde Nederlander zet dagelijks zo’n 6.000 stappen. Edwin van den Brink zet die voor de eerste koffiepauze ’s ochtends al. “Op een gemiddelde werkdag zet ik zo’n 22.000 stappen, alleen al in en rond mijn 80 vierkante meter grote winkel en even grote werkplaats. Ik ben een bezig baasje.”Wie denkt dat Edwin na zo’n werkdag uitgeput op de bank ploft, heeft het mis. “Ik heb zoveel energie dat ik ’s avonds nog even de racefiets pak voor een ritje van pakweg 100 kilometer.” Dat Edwin bruist van de energie, is geen overbodige luxe in zijn tweewielerzaak in het Noord-Hollandse Laren. Hij is zó gek met zijn klanten, heeft service zó hoog in het vaandel staan en wil alles zó goed doen dat hij zich constant drie slagen in de rondte werkt. En met succes, want Qbike draait als een tierelier.

Slechts 80 vierkante meter telt de showroom van Qbike. De krappe ruimte dwingt Edwin om keuzes te maken in zijn assortiment.

Van bouw naar fiets

Edwin van den Brink (36) werd geboren en getogen in het luxe Laren, al stond zijn wieg niet in een immense rietgedekte villa of mondain penthouse. “Ik kom uit het ghetto hier”, klinkt het met veel zelfspot. “Een huurwijkje hier strak achter het centrum.” Edwin was voorbestemd om in de bouw aan de slag te gaan, maar werd gegrepen door de fiets. “Eerst wielrennen en later ook lekker sleutelen; de fiets en ik bleken een match made in heaven.”De liefde voor de fiets zorgde ervoor dat Edwin 17 jaar geleden investeerde in een busje en als mobiele fietsenmaker op markten in Het Gooi ging staan. Ook repareerde hij fietsen bij mensen thuis. “Mijn ambitie was een eigen winkel, maar ik had net genoeg centen voor een busje.” Elf jaar later kwam de winkel er alsnog; in een voormalige slagerij in het hartje van Laren. In de voormalige winkel werden de stads- en elektrische fietsen uitgestald waarop Edwin zich focuste, in de slachterij verrees het sleutelmekka. Inmiddels is Edwin de eenmansstatus ontgroeid en zet hij het werk rond samen met zijn vaste medewerkers Marcel, Dirk en Luc.

Facts

  • Vestigingsplaats: Laren (N-H)
  • Ondernemer: Edwin van den Brink
  • Winkel: 80 m2
  • Werkplaats: 80 m2
  • Aantal medewerkers: 3
  • Locatie: centrum

Kernwaarde service

Service, dat is waar het bij Qbike 24/7 om draait en waarin de tweewielerzaak zich onderscheidt van de concurrentie. Klanten die in de winkel komen moeten direct én perfect worden geholpen; of het nu gaat om een rammelend balhoofdstel, een nieuwe trapper of de aanschaf van een nieuwe fiets. Veel van de servicehandelingen worden gratis gedaan. Zo’n hoge servicegraad is volgens Edwin essentieel om klanten aan je te binden. “Dat geldt zeker in een plaats als Laren, maar ook in de rest van Het Gooi. Hier hebben veel mensen een gevulde portemonnee en is de gunfactor erg belangrijk. Wanneer ik deze mensen met service en goed persoonlijk contact aan me weet te binden, wordt er zonder met de ogen te knipperen 8.000 euro uitgegeven voor een Riese & Müller-fiets.”
  ‘Wanneer een klant een duurdere fiets heeft gekocht, lever ik hem met veel tamtam af’. 
Een hoog serviceniveau zorgt er wel voor dat naast Edwin ook zijn mensen de hele dag de benen uit het lijf lopen. Het is het regelmatig kunst-, vlieg- en avondwerk om alle reparaties en afleveringen gereed te krijgen. “Voor mij is dat niet heel spannend, want ik kan toch geen seconde stil zitten. Maar voor mijn mensen is het wel een hele opgave. Dat besef ik me heel goed. Ik heb dan ook mensen in dienst die bij de klant, bij mij als onderneming én bij de werkwijze in de winkel passen. Behalve dat stressbestendig, moeten ze technisch goed onderlegd, representatief en communicatief vaardig zijn. Daarnaast is een passie voor fietsen een absolute must.”

Kwaliteit en exclusiviteit zijn essentieel bij Qbike; elke fiets gaat met deze signature de deur uit.

Exclusieve mobiele werkplaats

Om de servicegraad richting klanten verder te verhogen, investeerde Edwin dit voorjaar in een luxe mobiele werkplaats. Niet om hiermee stad en land af te reizen, maar om fietsen af te leveren en te servicen. “Ik zoek voortdurend manieren om het mijn klanten nóg beter naar de zin te maken. Met deze bus lukt dat. Wanneer een klant een duurdere fiets heeft gekocht, wordt hij in de bus geladen, gaat er een strik om, rij ik langs de bloemist voor een bosje bloemen en lever ik de fiets met veel tamtam af. Mensen in Het Gooi vinden dat prachtig en spreken dat rond. Daarnaast zet ik de bus in voor servicebeurten. Want je zet je peperdure elektrische Riese & Müller of Urban Arrow-bakfiets toch niet achterop de Porsche of Land Rover…”

Service in optima forma: bij de klanten met duurdere fietsen komt Edwin met zijn servicebus aan huis om het onderhoud te verrichten. “Deze klanten zetten de fiets niet achterop de auto om hem naar de fietsenmaker te brengen.”

Exclusiviteit op het gebied van stads- en elektrische fietsen

Met de merken Riese & Müller en Urban Arrow brengt Qbike haar klanten exclusiviteit op het gebied van stads- en elektrische fietsen. Een selectie van de verschillende merken staat in de smalle, langgerekte showroom. Naast deze premium brands voert Edwin de merken van Accell en Cortina. Deze staan bij gebrek aan ruimte net als de gebruikte fietsen buiten voor de winkel opgesteld. “Cortina is een prachtig merk dat het erg goed doet. Batavus, Sparta en Koga verkoop ik ook lekker, maar daar ga ik mee stoppen.” Edwin zegt het met een hoorbaar ongenoegen. “Ik baal stevig van de strategie die Accell dit voorjaar ontvouwde en trek daaruit mijn conclusie. Dat ik afscheid ga nemen van Koga gaat me écht aan het hart, omdat ik het een prachtige fiets vind en ik een hechte band heb met dat merk.”

Persoonlijke aandacht is voor Edwin van den Brink essentieel. Hij kent bijna al zijn klanten bij naam, weet precies welke fiets(en) ze hebben en hoe ze hun fiets(en) gebruiken. Zo kan hij de serviceverwachtingen exact managen.

Het roer gaat om

Afscheid nemen van Accell is een grote stap voor Edwin. Maar het is wel een stap die symbool staat voor het proces dat hij nu doormaakt. “Samen met een coach ben ik mezelf en mijn winkel/werkplaats opnieuw aan het uitvinden. Mijn valkuil is dat ik zoveel energie heb dat ik alle kansen pak die ik zie. Dat kan natuurlijk niet. Mijn coach leert me nu hoe ik de broodnodige afstand van mijn bedrijf kan nemen. Dan kan ik bepalen wat ik écht wil en wat mijn klanten willen en voorkom ik dat ik een keer omval.”

Snoepwinkel voor liefhebbers van mooie stads- en elektrische fietsen

Edwin heeft zijn toekomstbeeld nog lang niet helder, maar hij is er inmiddels wel achter dat zijn bedrijf een snoepwinkel voor liefhebbers van mooie stads- en elektrische fietsen moet worden. “Die mooie fietsen heb ik al; Riese & Müller en Urban Arrow in het hogere segment, Cortina als populaire merk. Daarnaast is er nog ruimte voor een mooi en wat exclusiever merk stadsfietsen. Je kunt die merken straks hier bewonderen, aanraken en ervaren door er op te rijden. Daarnaast hebben we straks een keur aan exclusieve accessoires. We etaleren alles in een aansprekende, stoere omgeving. De belevenis die we dan in onze winkel bieden, krijgt een vervolg met de unieke aflevering en het perfecte, servicegerichte onderhoud zoals we dat nu ook al doen.”Edwin van den Brink vormt zich het komende halfjaar een beeld van zijn toekomst en werkt dit vervolgens gericht uit. Opvallend is dat in die toekomst geen plek is ingeruimd voor internetverkoop. “Ik gruw van de fietswebshops, die maken zoveel kapot. Ik kies voor een échte winkel met exclusieve producten en accessoires die je niet online kunt krijgen. Een prachtige, interactieve website zónder webshop is dan één van de motoren die voor traffic naar Laren gaat zorgen.”  Bron: Tweewieler



Ga terug

Publicatie datum: 12-8-2018

[Laren in beeld]

[Column]

Larens Behoud: Handen af van de Gooise hei

14 sept.- Larens Behoud heeft met afschuw kennis genomen van de in Hilversum gepresenteerde toekomstvisie waar de gemeente Hilversum aan heeft meegewerkt. Een weg over de hei van de A1 bij Bussum naar het Mediapark in Hilversum , al of niet met kabelba  Lees verder

[Kijk op Laren]

Blaricum en Laren liever in Utrecht

26 sept.-Blaricum en Laren willen liever bij Utrecht horen. Dat is de verrassende strekking van de motie die deze week in beide gemeenteraden wordt aangenomen. De colleges moeten de minister een brief schrijven om deze keuze duidelijk te maken.  Een s  Lees verder

[Het weer in Laren]

18,5°Cwo
15°Cdo
12,5°Cvr
11,5°Cza

[Opinie]

Vander Hoek D66 opeens democraat?

26 sept.- Zonder  te luisteren naar welke inwoner dan ook van Blaricum en Laren besloot Gedeputeerde Staten van Noord-Holland bij monde van Commissaris Johan Remkes en Gedeputeerde Jack van der Hoek tot een herindeling te komen van de Gooi en Vechtstreek. De bevolking van Laren en Blaricum was al mordicus tegen en kwam nog meer in opstand. De gemeente  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an (33)

19 sept.-  Toen ik in het najaar van 2001 werd gevraagd de politieke arena van Laren te betreden, vroeg ik mij af of ik het wel kon. Een afweging die altijd mijn drijfveer is geweest.  Ik begon na te denken hoe ik de Laa  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]