Plan beperken toegang vrachtwagens in kern Laren

12 okt.- Het kruis­punt Brink aan­pak­ken, zwaar vracht­ver­keer uit het cen­trum van La­ren we­ren en uit­brei­ding van de blau­we zone in het dorp. Dat zijn en­ke­le hoofd­pun­ten in het ver­keers­plan dat dins­dag­avond op ta­fel ligt bij de La­ren­se po­li­tiek.
Het druk­ke kruis­punt Brink waar flin­ke fi­les kun­nen ont­staan door de ver­keers­lich­ten, is een bron van er­ger­nis, bleek tij­dens de in­spraak voor dit ver­keers­plan. Er wordt ge­dacht aan ex­tra de­tec­tie­lus­sen voor het ver­keers­licht, en de ver­keers­lich­ten op de rus­ti­ge uren over­dag en ’s nachts op 'knip­pe­ren' zet­ten.

Gro­te trucks die de hele dag door de re­la­tief smal­le stra­ten van La­ren den­de­ren, zijn in de toe­komst niet meer wel­kom, klei­ne­re elek­tri­sche wel. Er wordt ge­dacht aan het in­voe­ren van 'slot­tij­den' of 'ven­ster­tij­den' . Bij­voor­beeld een vracht­wa­gen­ver­bod in de kern tus­sen 7.00 en 9.00 uur en 14.00-18.00 uur. Of een leng­te­be­per­king: niet lan­ger dan acht me­ter.

Doel is te voor­ko­men dat op piek­tij­den vracht­ver­keer zich mengt met fiet­sen­de school­kin­de­ren. Over­leg over de tij­den en in­zet van klei­ner ver­voer is no­dig met su­per­mark­ten Al­bert Heijn en Jum­bo. Ook een re­gi­o­naal over­laad­punt voor vracht­wa­gens, bij­voor­beeld op Crailo, is een idee. Hier zou de la­ding van gro­te vracht­wa­gens in klei­ne­re, elek­tri­sche wa­gens kun­nen wor­den ge­zet. Dat be­te­kent dan wel weer meer ver­keer.

Blau­we zone

Een an­de­re 'steen des aan­stoots' is de blau­we zone, voor­al voor de be­wo­ners van de stra­ten net daar bui­ten. Die Laar­ders wil­len hun auto op straat voor ei­gen deur kun­nen par­ke­ren. Men­sen uit de stra­ten Bij den To­ren en Spin­ne­wiel heb­ben tij­dens be­wo­ners­bij­een­kom­sten om maat­re­ge­len ge­vraagd. De op­los­sing: uit­brei­ding blau­we zone in com­bi­na­tie met ont­hef­fin­gen voor aan­wo­nen­den. 'Daar­naast zou kun­nen wor­den over­wo­gen om in en­ke­le, na­der te be­pa­len stra­ten de par­keer­duur van de blau­we zone te ver­min­de­ren naar 1 uur’, staat heel voor­zich­tig in het ver­keers­plan. Meer hand­ha­ving is dan een must. Ook wil de ge­meen­te eerst een par­keer­on­der­zoek la­ten uit­voe­ren ’om zo een in­te­graal beeld te krij­gen van de hui­di­ge pro­ble­ma­tiek'.

Voor voet­gan­gers zijn goe­de loop­rou­tes en dus trot­toirs no­dig, ze­ker tus­sen ver­zor­gings­hui­zen en het cen­trum. Voor een buurt­bus moet na­der on­der­zoek plaats­vin­den. Bron: Gooi en Eemlander




Ga terug

Publicatie datum: 12-10-2017

[Laren in beeld]

[Column]

(N)iets doen loont enorm de moeite

13 okt.- Onkruid bestaat niet. Het is alleen maar een aanduiding voor planten die groeien op plekken waar we het liever niet hebben. Klaver in een weiland wordt gewaardeerd door boer en koe, maar die zelfde klaver wordt in gazons  Lees verder

[Kijk op Laren]

Laren blijft zelfstandig!

9 okt.- De Provincie Noord-Holland heeft ons dorp het voorlopige vertrouwen gegeven om zelfstandig te blijven. Dat betekent dat Laren, maar ook Blaricum en Eemnes een eigen bestuur kunnen houden met een eigen  Lees verder

[Het weer in Laren]

12°Czo
11°Cma
11°Cdi
11°Cwo

[Opinie]

Meer op menselijke maat gesneden

In de Gooi en eemlander een opiniestuk van Os­car Lo­pes Car­dozo, ge­pen­si­o­neerd oog­arts en  op­rich­ter van het Oog­zie­ken­huis Zon­ne­straal.Hij pleit in zijn stuk dat Tergooi groot genoeg kan zijn en heeft het de titel meegegeven : &  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Vakantie in Bretagne

8 okt.- Laren is een mooi dorpEens per jaar ruilen we Laren in Voor een andere plaatsNa zo&rsqu  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]