Plan beperken toegang vrachtwagens in kern Laren

12 okt.- Het kruis­punt Brink aan­pak­ken, zwaar vracht­ver­keer uit het cen­trum van La­ren we­ren en uit­brei­ding van de blau­we zone in het dorp. Dat zijn en­ke­le hoofd­pun­ten in het ver­keers­plan dat dins­dag­avond op ta­fel ligt bij de La­ren­se po­li­tiek.
Het druk­ke kruis­punt Brink waar flin­ke fi­les kun­nen ont­staan door de ver­keers­lich­ten, is een bron van er­ger­nis, bleek tij­dens de in­spraak voor dit ver­keers­plan. Er wordt ge­dacht aan ex­tra de­tec­tie­lus­sen voor het ver­keers­licht, en de ver­keers­lich­ten op de rus­ti­ge uren over­dag en ’s nachts op 'knip­pe­ren' zet­ten.

Gro­te trucks die de hele dag door de re­la­tief smal­le stra­ten van La­ren den­de­ren, zijn in de toe­komst niet meer wel­kom, klei­ne­re elek­tri­sche wel. Er wordt ge­dacht aan het in­voe­ren van 'slot­tij­den' of 'ven­ster­tij­den' . Bij­voor­beeld een vracht­wa­gen­ver­bod in de kern tus­sen 7.00 en 9.00 uur en 14.00-18.00 uur. Of een leng­te­be­per­king: niet lan­ger dan acht me­ter.

Doel is te voor­ko­men dat op piek­tij­den vracht­ver­keer zich mengt met fiet­sen­de school­kin­de­ren. Over­leg over de tij­den en in­zet van klei­ner ver­voer is no­dig met su­per­mark­ten Al­bert Heijn en Jum­bo. Ook een re­gi­o­naal over­laad­punt voor vracht­wa­gens, bij­voor­beeld op Crailo, is een idee. Hier zou de la­ding van gro­te vracht­wa­gens in klei­ne­re, elek­tri­sche wa­gens kun­nen wor­den ge­zet. Dat be­te­kent dan wel weer meer ver­keer.

Blau­we zone

Een an­de­re 'steen des aan­stoots' is de blau­we zone, voor­al voor de be­wo­ners van de stra­ten net daar bui­ten. Die Laar­ders wil­len hun auto op straat voor ei­gen deur kun­nen par­ke­ren. Men­sen uit de stra­ten Bij den To­ren en Spin­ne­wiel heb­ben tij­dens be­wo­ners­bij­een­kom­sten om maat­re­ge­len ge­vraagd. De op­los­sing: uit­brei­ding blau­we zone in com­bi­na­tie met ont­hef­fin­gen voor aan­wo­nen­den. 'Daar­naast zou kun­nen wor­den over­wo­gen om in en­ke­le, na­der te be­pa­len stra­ten de par­keer­duur van de blau­we zone te ver­min­de­ren naar 1 uur’, staat heel voor­zich­tig in het ver­keers­plan. Meer hand­ha­ving is dan een must. Ook wil de ge­meen­te eerst een par­keer­on­der­zoek la­ten uit­voe­ren ’om zo een in­te­graal beeld te krij­gen van de hui­di­ge pro­ble­ma­tiek'.

Voor voet­gan­gers zijn goe­de loop­rou­tes en dus trot­toirs no­dig, ze­ker tus­sen ver­zor­gings­hui­zen en het cen­trum. Voor een buurt­bus moet na­der on­der­zoek plaats­vin­den. Bron: Gooi en Eemlander




Ga terug

Publicatie datum: 12-10-2017

[Laren in beeld]

[Column]

Waardevol

15 aug.-  Laren, begin augustus, lijkt sereen stil. Veel inwoners liggen elders in de zee, dan wel verzetten hun gedachten door andere culturen op te snuiven. De stilte doet me terugblikken op mijn eerste honderd dagen als wethouder. En alleindrukken  Lees verder

[Kijk op Laren]

Een mooie start

8 juli.- Dit is niet mijn eerste column in het Larens Journaal, maar wel als nieuwbakken wethouder. “Ik ben blij, trots en nederig”, zei Femke Halsema, de nieuwe burgemeester van Amster  Lees verder

[Het weer in Laren]

16°Cdo
15°Cvr
16°Cza
22,5°Czo

[Opinie]

Vechten voor zelfstandigheid. Juist nu !!

25 juli.- Het wordt er allemaal niet duidelijker op. De minister vertraagt de besluitvorming over fusie. De een legt het uit dat dit vooral betekent dat de koers wordt verlegd naar het faciliteren van&  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an (28)

15 aug.-  De rijkdom van Laren schittert  niet zoals veel ‘buitenlanders’ – niet ingezetenen van Laren-  denken aan de volgens hen schijnbaar patserige buitenkant. Wie er woont, weet wel beter. De werkelijke rijkdom van Laren zit aan de binnenkant. Zoveel bijzo  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]