Gooi en Vecht: meer geld voor buslijnen

16 jan.- De provincie moet in de toekomst veel meer geld uittrekken voor de openbaar busvervoer in het Gooi en de Vechtstreek.

Dit staat te lezen in de concept-reactie van de regio op uitgangspunten van de provincie Noord-Holland voor de nieuwe OV-concessie. Het huidige contract (met Connexxion) voor het busvervoer in het Gooi en de Vechtstreek loopt juli 2021 af. Vandaar dat de provincie al werkt aan een nieuwe concessie. Het Huizer college legt binnenkort de reactie van de regiowethouders op de provinciale uitgangspunten voor aan de raad. ’Door te kiezen voor een gezamenlijke reactie, kan de provincie de inhoud daarvan moeilijk negeren. In het geval dat de reacties van de gemeenten onderling verschillen of zelfs conflicteren, zal de provincie keuzes moeten maken en is daarmee de kans dat de standpunten van Huizen ingewilligd worden kleiner.’

Als de raden het licht op groen zetten, gaan de gemeenten ’Haarlem’ onder meer melden dat het schrappen van buslijnen uit den boze is. Tenzij er een redelijk alternatief wordt geboden. Maar: ’De bezettingsgraad van de huidige buslijnen is onevenredig verdeeld, wat betekent dat zij niet optimaal inspelen op de mobiliteitsbehoefte van de reiziger’. Bovendien is de bus in de regio ook niet concurrerend met de auto, en is de fiets niet in alle gevallen een redelijk alternatief. De bereikbaarheid van met name buitengebieden en kleine kernen vraagt bijzondere aandacht. De regio steunt daarom de plannen voor het verbinden en verbeteren van OV en doelgroepenvervoer, ’een fijnmazig alternatief voor mensen die minder mobiel zijn’. Flexibiliteit is gewenst. ’Ook wordt er ruimte in de concessie gevraagd om te onderzoeken of een goede OV-verbinding met de Uithof in Utrecht kan worden gerealiseerd. De provincie wil het budget voor de concessie Gooi en Vechtstreek handhaven. Dit past volgens de regio niet bij het toegenomen belang van openbaar vervoer, met name voor de bereikbaarheid. De provincie wordt gevraagd om het budget te verhogen met tien procent om de bus te laten concurreren met de auto en een kwaliteitsslag te maken. Samen met de provincie willen de gemeenten investeren in OV-knooppunten en fiets (zoals uitbreiding P+R, fietsparkeren) en een optimale aansluiting tussen bus en trein.

Bron: Gooi en Eemlander




Ga terug

Publicatie datum: 16-1-2019

[Laren in beeld]

[Column]

Stop ermee!

14 febr.- Het is al weer enige tijd geleden dat ik wethouder Ruimtelijke Ordening was in Laren. Tussen 2006 en 2010 om precies te zijn. Een zaak die me nog helder voor de geest staat is het gigantische reclamedoek voor de mannenmodez  Lees verder

[Kijk op Laren]

De hut van Mie

12 febr.- De hut van Mie is nog steeds wereldberoemd in Laren en omstreken. Toch nog even het geheugen opfrissen want niet iedereen herinnert zich dat weetje nog. Het speelde een redelijk stukje voor de Tweede Wereldoorlog. Mie kreeg de hut bijna gratis, want  Lees verder

[Het weer in Laren]

7°Cma
12°Cdi
13,5°Cwo
9°Cdo

[Opinie]

Column Ton Verlind

12 febr.- Afgelopen weekend werd een deel van Nederland (een gebied van Dordrecht tot Groningen) wakker met een penetrante geur in de neus. Er bleek in Alblasserdam een tankwagen met petroleum onwel te zijn geworden en het lukte het vera  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an 54

14 febr.- Met al die Majoor-en, Calis-en, Van den Brinks, Vossen en Smits, was het vroeger in Laren een wirwar van ‘wie is wie’ om families enigszins uit elkaar te houden. Vaak werd er een heel genealogisch rijtje afgewerkt. Wethouder Peter Calis herinnert zich: &lsquo  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]