Singer opnieuw met de pet rond om het hele verhaal over Tweede Gouden Eeuw te kunnen vertellen

16 mrt.- Singer Laren gaat op de schop. Weer. En weer moet de directie de boer op om drie miljoen bijeen te sprokkelen. Net zoals dat een paar jaar geleden gebeurde voor de nieuwe theaterzaal en entree. Steeds weer met de pet rond. Een lichte gêne voelt de Singer-directie heus wel. „Maar nu kunnen we er ook bij vertellen dat we bij deze generatie voor het laatst aankloppen. Want dan is Singer klaar voor de toekomst.”

Het is het verhaal van Singer. Is er geld nodig, dan zijn er geen diepe overheidszakken waarin een greep kan worden gedaan. Nee, ieder dubbeltje moet worden losgepeuterd bij particulieren. Bij rijke en minder rijke families uit Laren en omgeving die Singer in hun hart hebben gesloten. Net zoals dat Anna Singer verging toen zij het museum en de concertzaal in 1956 aan de Gooise gemeenschap cadeau deed. En net zoals nu Els Blokker doet door niet alleen de ruim honderd kunstwerken die zij en haar man verzamelden aan het museum te schenken maar ook de behuizing te financieren die daarvoor nodig is.

Die dubbele schenking was het begin van een nieuw avontuur voor museumdirecteur Jan Rudolph de Lorm en algemeen directeur Evert van Os. De Blokker-collectie, de Collectie Nardinc genoemd, bestaat uit ruim honderd schilderijen en werken op papier van Jan Sluijters en tijdgenoten als Leo Gestel, Kees van Dongen, Jan en Charley Toorop en Carel Willink. Het is een museale overzicht van het Nederlands modernisme in de eerste helft van de twintigste eeuw dat naadloos aansluit bij de oorspronkelijke Singerverzameling. De Lorm: „Eindelijk zijn we nu in staat om het hele verhaal te vertellen van de ontwikkeling van de moderne schilderkunst in Nederland tussen 1870 en 1950, de ’Tweede Gouden Eeuw’. Een ontwikkeling die hier in Laren zijn oorsprong had. Wij doen dat als enige museum in Nederland en dan ook nog op heilige grond.”

Dwarsverbanden

Ter illustratie van zijn betoog haalt de enthousiaste museumdirecteur er direct twee werken bij. Kijk hier, ’Het pasgeboren lam’, dat Anton Mauve rond 1884 in deze omgeving op de hei schilderde, uit onze eigen collectie. Zet daar ’Larens landschap met fietsers’ (1911) van Jan Sluijters uit de Collectie Nardinc naast en dan zie je de vooruitgang, de moderne tijd die zich op diezelfde plek heeft aangediend.’’Die dwarsverbanden kunnen we hier op deze bijzondere plek nu laten zien .’’

’Het pasgeboren lam’ (1884), van Mauve geschilderd op de hei in Laren

Om dat verhaal op logische wijze aan de museumbezoeker voor te schotelen ben je er niet met een vleugel bijbouwen. De beide collecties moeten vloeiend in elkaar overlopen, zonder harde overgangen. Daarmee houdt het ontwerp dat Bedaux de Brouwer maakte voor de nieuwbouw dan ook rekening. Er is een nieuwe overgang gecreëerd in de oude tuinzalen, die daarvoor helemaal heringericht moeten worden. De grote glazen buitenwanden, maken plaats voor vrijwel dichte wanden waarop de schilderijen in drie zalen tot hun recht komen. Dat wordt de plek voor het Nederlands impressionisme. Aan de zijde van de door Piet Oudolf ontworpen beeldentuin komt een gespiegelde tweede galerij naar de nieuwe vleugel.

’Larens landschap met fietsers’ (1911) van Sluijters, geschilderd op dezelfde plek in Laren.

Ook ontstaat door die herinrichting plek voor een audiovisuele ruimte, waar achtergrondverhalen getoond kunnen worden. Verhalen over de tentoonstellingen zelf of over bijvoorbeeld de kunstenaarskolonie Laren.

Maar als die tuinkamers dan eenmaal zijn aangepakt, moeten ook de overige zes museumzalen met hun mooie bovenlicht een opfrisser krijgen. Dat gebeurde voor ’t laatst in 1994 en die kwart eeuw intensief gebruik zijn eraan af te lezen. ,,De Lorm: ,,Alleen al de wanden, daarop zitten wel honderd lagen verf. Voor iedere nieuwe tentoonstelling een nieuwe laag.’’ Ook met de duurzaamheid en de klimaatbeheersing is het niet best gesteld en datzelfde geldt voor de rolstoeltoegankelijkheid. Als het lukt om op tijd 3 miljoen bij elkaar te krijgen (het museum heeft zelf nog een spaarpotje van 6 ton) dan wordt alles in één keer aangepakt. ,,Lukt dat niet dan krijgen de tuinzalen prioriteit’’, zegt Van Os

Verantwoordelijk voor de fondsenwerving hoeft die zich over één ding in elk geval geen zorgen te maken: de nieuwbouw. Want daarvoor tekent Els Blokker -Verwer. Die nieuwe vleugel, die vrijwel haaks op de oudbouw achterin de beeldentuin komt te staan, kan helemaal binnen de begrenzingen van het bestemmingsplan worden neergezet en zal in de omgeving niet of nauwelijks opvallen. Veel problemen met het verkrijgen van de vergunningen verwacht Van Os dan ook niet. De bouwstart staat gepland voor de zomer van 2020. In de vleugel komen, zoals gezegd, de presentatie van het Nederlands modernisme en een nieuwe tuinkamer, waarin ontvangsten en partijen kunnen worden gehouden.

Andere opgave

Vandaag maakt de museumdirectie de architectenkeuze wereldkundig. Gisteravond kregen de leden van de Stichting Vrienden in besloten kring al de primeur. Voor de zoektocht naar de juiste ontwerper heeft de museumdirectie echt de tijd genomen. Van Os: ,,Direct nadat bekend werd dat wij een nieuwe vleugel zouden krijgen stonden de architecten al in de rij. Uit dat rijke aanbod selecteerden we een longlist. Bewust kozen we ervoor niet opnieuw met Oscar Vos van Krft, die de theaterzaal en de entree ontwierp, in zee te gaan. Dit is een andere opgave, een ander project.’’ Bij acht architecten gingen we vervolgens op bezoek, want we waren nadrukkelijk op zoek naar een klik met de architecten en met de manier waarop zij werken. Hen vroegen we een een eerste schets te maken. Zo bleven er drie over; naast Bedaux de Brouwer ook Koen van Velsen en NL Architects.

De uiteindelijke keuze viel op Bedaux de Brouwer Architecten, die echt indruk maakte op Van Os en De Lorm. „Het is een klassiek bureau, waar nu de derde generatie aan de roer staat. Die combinatie van kennis, expertise en een frisse wind, dat sprak ons aan. Hun werk kenmerkt zich door gebruik van baksteen, harmonie, raffinement en een niet-schreeuwerige stijl. Dat is zo passend bij wat hier al staat. Ze zijn ook echt in de historie van het Hamdforff-ontwerp gedoken. Ooit was dat een glashelder gebouw, maar in de loop van de tijd is het ongemerkt wat verrommeld. De ontwerpers zijn naar de basis teruggegaan en dat resulteerde in een ontwerp dat naadloos aansluit bij wat Singer was, is en wil blijven: een warme huiselijke museale instelling. ’Thuis bij Singer’, zeg maar.”

Thuiskomen bij Singer. Rust na een lange periode van verbouwen en vernieuwen. Alles klaar en niets meer te wensen over. ,,Nou, eentje misschien...’’, zegt De Lorm lachend. ,,Een Mondriaan, heel graag een Mondriaan, want die ontbreekt.... Maar ja, Mondriaans zijn niet te koop en niet te betalen.’’ Een hele geruststelling voor al die Gooise mecenassen.

Bron: Gooi en Eemlander




Ga terug

Publicatie datum: 16-3-2019

[Laren in beeld]

[Column]

Regionale Bestuurskracht

18 jan.-  De minister van Binnenlandse Zaken, Kajsa Ollongren, heeft een brief geschreven aan de Gooise gemeenten, met kopie aan Gedeputeerde Staten van de Provincie Noord Holland en de Tweede Kamer. Daarin stelt ze ondermeer dat een provinciale grenswijziging pas aan de orde is, wanneer gemeent  Lees verder

[Kijk op Laren]

De hut van Mie

12 febr.- De hut van Mie is nog steeds wereldberoemd in Laren en omstreken. Toch nog even het geheugen opfrissen want niet iedereen herinnert zich dat weetje nog. Het speelde een redelijk stukje voor de Tweede Wereldoorlog. Mie kreeg de hut bijna gratis, want  Lees verder

[Het weer in Laren]

-0°Cdi
7°Cwo
9,5°Cdo
11°Cvr

[Opinie]

Verkiezingsdebat: niks gezegd, dus missie geslaagd

8 mrt.- Een robbertje verplassen: dat is het wat ik gisteravond zag in dat RTL-verkiezingsdebat. Geen touw aan vast te knopen, tegen elkaar oprijende jonge honden, niet-afgemaakte fakedebatjes, ingestudeerde one-liners. En dan het ergste nog daarna: de ‘deskundigen’ die de inhoud van het debat analyseerd  Lees verder

[Nieuws uitzendingen]

  • Bekijk video beelden van de NOS op nos.nl
  • Bekijk video beelden op RTV NH
  • Bekijk video beelden op de website van Radio 6 FM TV

[Schetsen van Laren]

Bol an 55

14 mrt.-  Als wijs mannetje van een jaar of acht keek ik, zittend voor de radio naast mijn veel oudere zusje Bep, naar de lichtgroene omslag  van het boek waarvan zij een bladzijde omsloeg. Muziek vulde het hele huis. In grote zwarte letters las ik J.S.BACH, Matthäus Passion BWV 24  Lees verder

[Volg Larens Behoud op]